Montaxe intelectual

(Intellectual montage / Montage intellectuel)

Orixinalmente’l llamáu montaxe intelectual ye’l quintu de los métodos enunciaos por Sergei Eisenstein nun testu de 1929. El director soviéticu considera estes categoríes: montaxe métricu, que tien en cuenta’l llargor idénticu d’un grupu de planos; montaxe rítmicu, qu’atendiendo al movimientu internu nel encuadre xenera secuencies de planu que paez que tengan la mesma duración; montaxe tonal, onde tolos planu d’un bloque secuencial respuenden a un únicu “tonu o soníu emocional”; montaxe harmónicu, nel qu’un grupu de planu con un motivu visual dominante combínense con grupos de planu con otros motivos, como nuna pieza musical de delles voces; y montaxe intelectual, qu’Eisenstein define como “harmonía intelectual”, una categoría de más complexidá onde la voz dominante espresada nún o dellos planu pue diferir considerablemente de les demás, chocando con otru o otros planu de forma que l’espectador busque y atope’l significáu d’esa asociación harmónica que dacuando algama’l símbolu o la metáfora

La herencia del montaje intelectual de Eisenstein puede encontrarse en secuencias de contrapunto como el bloque inicial de Hiroshima mon amour, de Alain Resnais, con la voz en off de los amantes sobre las imágenes documentales de los efectos de la bomba atómica en los habitantes de Hiroshima

Nel “Manifiestu del Contrapuntu Orquestal”, de la dómina del estragal del cine sonoru, los firmantes Sergei Eisenstein, Vsevolod Pudovkin y Grigori Aleksandrov defenden un conceptu asemeyáu al montaxe intelectual, pero en cuenta d’asociaciones d’imáxenes falen de non coincidencia ente imaxe y soníu, buscando al empar la complementariedá y evitando la repetición, pa sumar información. El contrapuntu audiovisual ye un deriváu del montaxe intelectual y representa una de les formes más ambicioses de tresmisión d’información. Eisenstein ponlu en práctica en dellos instantes de L’acorazáu Potemkin (Bronenosets Potiomkin, 1925) y en munches secuencies d’Ochobre (Oktiabr, 1928). L’heriedu del montaxe intelectual d’Eisenstein pue atopase en secuencies de contrapuntu como’l bloque inicial d’Hiroshima mon amour (1959) d’Alain Resnais, cola voz n’off de los amigos sobre les imáxenes documentales de los efectos de la bomba atómica nos habitantes d’Hiroshima. O en Her (2013) de Spike Jonze, en delles secuencies como la de sexu del protagonista con una moza que la so voz ye la del sistema operativu del qu’él se namora.

Léolo

Léolo / Léolo | Jean Claude Lauzon, 1992, Canadá/Francia.

Léo Lauzon ye un neñu que vive nun barriu humilde de Montreal, atrapáu nuna existencia sórdida. Cada nueche intenta safase coles alcordances, los suaños, la llectura y la so imaxinación desbordante, pero la realidá familiar tan cruda interrumpe siempre les sos fantasíes: tien un padre obsesionáu pola salú intestinal de tola familia, un hermanu culturista que vive presu del mieu, dos hermanes que sufren trestornos mentales, un güelu tirando a sicópata y una enorme madre coraxe qu’intenta controlar lo meyor que pue esi microcosmos domésticu tan disfuncional. En mediu d’un contestu asina, Léo va llegar a creyer que debe la existencia a un tomate italianu fecundáu fortuitamente. A partir d’esi momentu va decidir facese llamar Léolo Lozone.

Cuando escribo, caigo nun estáu bien chocante: dexo de trabayar, lleo más, escucho más cantares que m’interesen. Nel guión, cada cosa escribióse a partir de la música

Jean Claude Lauzon

(1953-1997)

El 10 d’agostu de 1997, una avioneta Cessna 180 estrellóse nuna zona de monte del norte de Quebec, Canadá. Nel accidente fatal morríen los sos dos únicos ocupantes, una pareya que venía de pasar un día de pesca. En poques hores el socesu ocupaba yá tolos telediarios tanto de Canadá como del restu del mundu, porque los dos muertos nun yeren otros que Marie-Soleil Tougas, actriz y presentadora conocida de la televisión canadiense, y el so mozu, Jean Claude Lauzon, el director de la mundialmente aclamada Léolo, la que desgraciadamente sería la so segunda y última película. Nacíu nun barriu humilde de Montreal, na adolescencia Lauzon dexó los estudios y púnxose a trabayar nes plantaciones de tabacu y maíz d’Ontario. Enantes de los 25 años yá fore peón de fábrica, bibliotecariu, lleñador, monitor de submarinismu y inclusive taxista. Finalmente foi quién a llicenciase en Comunicaciones na Universidá de Québec, títulu que-y dexaría más p’alantre estudiar cine na ciudá de Los Ánxeles. Desque realizó un puñáu de curtiumetraxes y ganó unos cuantos premios, Lauzon consiguió acabar en 1988 la que sería la so ópera prima, Fronteres de la nueche (Un zoo la nuit), cola que ganaría trece premios Genie de l’Academia Canadiense de Cine y Televisión. La so siguiente cinta, la en gran parte autobiográfica Léolo, optaría en 1992 a la Palma d’Oru de Cannes y sería premiada esi mesmu añu cola Espiga d’Oru nel Festival de Valladolid, convirtiéndose cuasi nel intre nuna auténtica “película de cultu”. Ello ye que nel 2005, la revista TIME escoyóla como una de les 100 meyores películes de tolos tiempos. Nel momentu del so accidente fatal, Lauzon atopábase preparando’l guión del que diba ser el so tercer filme.