Períodos históricos

Cine mudu

L'home de la cámara

Períodu comprendíu ente dos invenciones técniques: la del cinematógrafu en 1895 y, en 1927, la d’un sistema que dexó reproducir diálogos, música y efectos de soníu. Les bases del llinguaxe, l’impactu universal d’un mediu d’espresión nuevu y el negociu espectacular que supunxo la realización de films pertenecen al cine mudu. a esta dómina inicial del cine. Los años de 1895 al 1915 son esenciales pa l'adaptación de los mecanismos del rellatu lliterariu y del llinguaxe de la pintura al cine, a lo qu'hai qu'añedir la creación d'una llista llarga de recursos propios del audiovisual inda vixentes (montaxe per corte, llei de la exa, planu suxetivu, convención del planu-contraplanu, etc). Directores como David W. Griffth (Intolerancia, 1915), Wilhelm Murnau (Nosferatu, 1922) o Fritz Lang (Metropolis, 1926) llogren obres fundacionales. Y el cine soviéticu de los años 20, con directores como Sergei Eisenstein (L'acorazáu Potemkin, 1925), Vsévolod Pudovkin (La madre, 1926) y Dziga Vertov (L'home de la cámara, 1929) constitúyese nuna de les etapes más creatives qu'existieren na historia del cine.

Cine de vanguardia

Códigu desconocíu | L'home de la cámara

Cine de busca de formes nueves de llinguaxe alloñáu de los códigos comerciales qu’axunta les tendencies más avanzaes de cada dómina. Polo xeneral esti tipu de cine tiende a vulnerar la narración clásica, esperimenta con combinaciones nueves d’imaxe y soníu y suel conectar con movimientos que tienen la presencia nel campu de les belles artes. La primera gran dómina del cine de vanguardia son los años venti, cola irrupción de dellos tipos de cine que marquen les llinies que se van siguir más p’alantre: cine astractu, espresionista, surrealista y tol bloque de cineastes soviéticos que con delles pieces híbrides (L'home de la cámara, 1929) quieren pal audiovisual un llinguaxe propiu alloñáu del drama lliterariu. Una segunda gran fola surde nos años sesenta, ye contemporánea de los Cines Nuevos como la Nouvelle Vague (A bout de souffle, 1960) y da pie a movimientos como Fluxus, el cine underground y el cine estructuralista. Una tercer fola manifiéstase dende últimos de los años 80 cuando la era dixital n'obres que s'ufierten dende'l formatu de la videocreación, el del videoclip y delles veces nel llargumetraxe industrial (Códigu desconocíu, 2000).

Cine clásicu

M, el vampiru de Düsseldorf | La ronda | Lloquilandia | La ventana indiscreta | Sunset Boulevard

Dómina del cine que s’esparde dende primeros de los años trenta hasta mediaos de los cincuenta na que cristalicen los xéneros principales del audiovisual, como el musical, el western, la comedia, el fantásticu, el thriller, el cine d’aventures y el drama románticu. Directores como John Ford (La dilixencia, 1940), Ernst Lubistch (Ninotchka, 1939), Billy Wilder (Sunset Boulevard, 1950) o Alfred Hitchcock (La ventana indiscreta, 1954) rueden dalgunos de los sos films más relevantes. Quiciabes fore una de les dómines de más enfotu nes convenciones de caún de los xéneros, que se manifiesten como formes de poder inalterables. El “clasicismu” alude a lo que se consideró equilibriu y perfección de los recursos formales, de los conteníos argumentales y inclusive a la elección de los actores pa toles tipoloxíes de personaxes.

El cine de la modernidá

Hiroshima mon amour | Qué difícil ye ser un dios | Soi Cuba | Ocho y mediu | The Kubrick zoom | Apocalypse now | Casinu

Cine con voluntá d’innovación que reacciona al llinguaxe de normes fixes de la dómina clásica, vulnerando la gramática visual hasta entós establecida y atentando contra fórmules de narración qu’enantes paecieren intocables. Surde a últimos de los cincuenta, cola Nouvelle Vague francesa (Hiroshima mon amour, 1959) y el cine nuevu de delles partes del globu, dende Europa Oriental (Les margarites, 1966) hasta Brasil y toa Llatinoamérica (Soi Cuba, 1964), atopa na década de los años sesenta la manifestación más enérxica, anque l’espíritu de vulneración de les convenciones caltiénse nos años setenta (Apocalypse Now, 1979), enfatizando elementos como la violencia o’l sexu, y allárgase entá nos años del cine postmodernu y de la era dixital actual.

Cine postmodernu

L'árbol de la vida | L'asesinatu de Jesse James pol cobarde Robert Ford | Hana-Bi | Léolo

Tipu de cine que reacciona contra la voluntá de ruptura del cine nuevu de los años 60 pero de forma débil, recuperando tanto fórmules tradicionales como recursos propios de la mesma modernidá, o bien entemeciendo dambes llinies de trabayu, y inclusive otres, nun mesmu productu. El cine posmodernu ye suxetivu, eclécticu, metalingüísticu y deconstructivu (Desmontando a Harry, L'asesinatu de Jesse James pol cobarde Robert Ford), irónicu y tresxenéricu (Hana-Bi, Léolo, PulpFiction) y, al revés que’l cine clásicu, a menudo favorable a dobles o múltiples llectures y desenllaces abiertos (Abri los güeyos). Suel aplicase al cine de los años ochenta n’adelantre, anque los sos antecedentes pueden atopase en films de dómines anteriores.

La era dixital

Up | Cloverfield

La era dixital empieza a últimos de los años ochenta cuando’l videu analóxicu da pasu al dixital. Dende esos díes, la revolución dixital ta modificando toles partes del procesu de producción audiovisual, camudando adulces tol paisaxe, dende les formes d’almacenamientu y visionáu d’información hasta los decoraos virtuales, trucaxes y efectos de postproducción de toa mena (Cloverfield), y sumando conceptos nuevos de creación narrativa como’l llinguaxe interactivu o’l rellatu tresmedia. El cine mainstream aliméntase de los avances nuevos que se van socediendo de forma regular, siendo l’animación (Toy Story, Up) y el cine fantásticu d’efectos especiales (Avatar) dellos de los campos más sensibles a les posibilidaes nueves del espectáculu audiovisual.